Oggi.

Vaknade upp tidigt, vid klockan sex redan. Visste inte hur lång tid det skulle ta till skolan, och sen med att äta frukost och klä på sig osv. Så jag sov ut till klockan kvart i sju och blev väckt av en biltuta. De är pigga i Italien. På väg till metron så såg jag två tjejer som gick och pratade engelska med varann, och jag bara följde efter, och hoppades innerligt att de skulle till samma ställe som jag. SCORE säger jag bara, för de skulle dem. Hade jag inte följt efter så hade jag antagligen inte hittat till skolan. De stannar utanför skolan och väntar lite, och ena tjejen frågar "Är du från sverige", fast på norska. Det är min första bingo för dan. Tjejen heter Trine och är min italienska bästis, vi bor väldigt nära varann här i Italien, vi förstår varann, vi ska ut och springa varannan dag och åååh det är så bra!

Men fick skriva in mig på en intensiv nybörjarkurs, och i klassen så är vi tio stycken: Trine från norge, Jonas från norge, Jimmie från schweiz, Hanna från finland, Heiko från tyskland, Alana från mexico, Fransesca från venezuela, Bridget från australien och Sandra från colombia.
Det som är så underbart med vår klass är att vi alla fick bra kontakt med varann INNAN vi gick på ett infomöte ihop och innan vi hade första lektionen ihop. Vi hade kul på första lektionen men nästan ingen fattade något, för läraren vägrar prata engelska. Eller jo om man frågar, men han förklarar på italienska fast jäääätteelångggsamttt för att vi förstår mycket bättre då, not.
Efter vår tretimmars långa lektion bestämde 6 av oss för att fixa italienskt mobilnummer, månadskort och större ordbok. Virrade runt ett bra tag och man hann bli väldigt hungrig. Tog oss till en mysig liten restaurang på en sidogata till Via Nazonale. Där blev det tortellini, första riktiga måltiden i Italien!
Trine och jag åkte trötta hem efter det, hon fick se hur jag bodde och sen hamnade jag här! Klar för sängen.
Buena Notte allihopa.
Namnam
Hanna från Finland, Trine från Norge och Alana från Mexico

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0