Vaffanculo!

Okej, nu över till hur jag kom till rom och första natten.
Flyget gick bra, satt bredvid ett italienskt äldre par, och var som italienska äldre par borde vara, buttra och bittra och allt sånt där. Råblängde gjorde de också. Försökte läsa lite i tantens tidning som hon hade, men hon ryckte bort den och såg bitter ut. Tack gode gud att det var en kort resa. Gick av, och fick vänta i minst 30 minuter på bagaget. Fick lite panik och började tänka om mina väskor åkt av i frankfurt och inte på det andra planet, men när jag såg andra resenärer från planet runt omkring så blev jag lugnare. Fick mina två gigantiska väskor och försökte ta mig till en utgång. Roms flygplats har TRE utgångar, och jag virra runt ett tag för jag visste inte vilken jag skulle ut ur (tänkte om man hamna fel och bla bla bla) men nej, ut kom jag. Sen skulle jag hitta min transfer. Det skulle vara en kille som blivit anlitad av EF (som jag reser via) och som skulle hjälpa mig till mitt boende. DÅ går jag och letar efter: 1. en gammal gubbe, 2. en kille som ser ut som en taxichaffis, 3. En skylt där det står "Linnéa Fridén. NEJ. Min tranfer var 1. En ung kille som 2. Såg ut som en fotbollsspelare/Fabio, 3. Skylten sa "Friden, Linneeea". Och engelska kunde han inte heller. Men han verkade trevlig, skjutsade mig till mitt nuvarande hem och hjälpte mig upp med väskorna.
På våning fem (som jag bor på) blev jag välkommen av en dam/tant/kvinna i 50/60 års åldern (svårt att avläsa, men hon va rätt gammal). Och hon förklarade vilket som var mitt rum, vilka andra som bor i lägenheten (en polsk tjej och en spansk kille) som vart där ett tag längre än jag. Hur man gör för att sätta igång gasolspisen och sånt.
Fick mina nycklar och hon gick. Packade upp ALLT, vilket tog ett tag och sen skulle jag ut för att utforska lite. Men kul att komma på en söndag då inget har öppet, och jag var hungrig som fan. Så gick runt lite vid Vatikanstaten (som jag bor precis vid, ser murarna från mitt fönster). Efter mycket velande och virrande så köpte jag mig en pizzaslice. Var ej så god som jag hoppades. Gick hem. Träffade den polska tjejen som gav mig lite frukt som hon hade köpt tidigare på dan. Hon hjälpte mig att installera WiFi och förklarade det mesta. Dog rätt hårt i sängen vid 23, kanske lite senare. Beroende på värmen och sånt så är det rätt svårt att sova, plus att jag har en jättetrafikerad väg utanför fönstret, men man vänjer sig!
Bilderna är det som finns att se, finns fler tre andra rum (kanske fyra?) och en toa som jag delar med spanska pojken, men det känns inte som att det är värt att visa.
Mitt rum!
Min groteskt fula och gigantiska garderob!
Gasolspis, Tvättmaskin, Kylskåp och drickbart vatten i kran!

Kommentarer
- Mamma

Jätte kul att läsa dina första timmar på resande fot.Du verkar ha fått jätte bra klasskompisar.

Kram på dig min älskling...

2011-08-30 @ 05:44:20
- Anonym

Jätte kul att läsa dina första timmar på resande fot.Du verkar ha fått jätte bra klasskompisar.

Kram på dig min älskling...

2011-08-30 @ 05:45:54
- Moster

Vilken snygg garderob, den måste du bara ta hem till Sverige sen...



Kram

2011-08-31 @ 13:42:06

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0